De roep om personalisatie neemt nog steeds toe. We nemen vandaag de dag nauwelijks nog genoegen met standaard producten. Nee, we geven ons eigen tintje aan bijvoorbeeld sneakers, fietsen of kleding. We willen immers uniek en onderscheidend zijn en vandaar dat veel bedrijven ons de mogelijkheid bieden om artikelen en producten te personaliseren.

Rijst de vraag of dit personaliseren ook haalbaar is met betrekking tot het nieuws. Los gezien van of dit überhaupt mogelijk is, is een tweede vraag die je je zou kunnen stellen of je hier als lezer ook echt behoefte aan hebt. Vroeger waren dit simpelweg geen vragen. Kranten waren alleen in fysieke (papieren) vorm verkrijgbaar en het was gewoon onmogelijk om elke lezer een op zijn voorkeuren afgestemde krant thuis te bezorgen. De komst van de digitale krant en andere digitale nieuwsmedia heeft wat dat betreft wel de nodige veranderingen gebracht. Tot op zekere hoogte is het immers mogelijk om op basis van bijvoorbeeld zoekgeschiedenis, locatie, browser en gebruikt apparaat (smartphone, tablet of laptop) nieuwsberichten te personaliseren.

Onderzoek heeft echter aangetoond dat er maar weinig mensen zijn die een specifieke URL intikken om op de hoogte te blijven van het nieuws. Nieuws komt anno nu veel meer tot ons via social media en door het intikken van zoektermen in zoekmachines als Google. Waarom dan als digitale krant zoveel moeite doen om het nieuws te personaliseren? Een betere optie is het om bijvoorbeeld een gepersonaliseerde nieuwsbrief uit te brengen. Uiteraard met daarin een link naar de betreffende site en eenmaal op de site is het de truc om de bezoeker/lezer hier zo lang mogelijk vast te houden.

Een ander iets dat niet uit het oog mag worden verloren is het ethische aspect van gepersonaliseerd nieuws. Het gevaar kan namelijk zijn dat je op basis van de gemeten voorkeuren bepaald nieuws niet of nauwelijks nog doorgeeft aan iemand. De kans is groot dat je de lezer hiermee juist tekort doet en de kans is aanwezig dat deze afhaakt als hij veel van hetzelfde krijgt voorgeschoteld.

Zoals de laatste jaren te doen gebruikelijk in de wereld van de (online) kranten en nieuwsmedia zullen er ook wat dit betreft keuzes gemaakt moeten worden. Wat de juiste keuze is, dat is op dit moment lastig te voorspellen.

Personalisatie van het nieuws
Beoordeling