Het is inmiddels een gegeven dat kranten voor het grootste deel digitaal gelezen worden. Lang werd gedacht dat mensen bij het online lezen van de krant afhaken bij de langere artikelen. Deze langere artikelen, ook wel longreads genoemd, zouden namelijk snel de interesse bij de lezer doen verliezen, enkel en alleen vanwege de lengte. Recent onderzoek toont echter aan dat dit een misvatting is. Deze longreads kunnen namelijk wel degelijk rekenen op de interesse van de lezer.

Wat veel mensen niet weten is dat er relatief veel tijd gaat zitten in het maken van een lang artikel. Je moet hierbij niet alleen de tijd rekenen die nodig is voor het schrijven van het artikel. Minstens zo belangrijk is de digitale omlijsting van het artikel, oftewel de aankleding. Al deze inspanningen zijn echter zeker de moeite waard als je weet dat meer dan 90% van de mensen (die graag lange artikelen lezen) een lang artikel ook daadwerkelijk uitlezen. We spreken in het geval van een lang artikel overigens over een artikel van tenminste duizend woorden groot.

Een ander opvallende conclusie die uit verschillende onderzoeken naar voren komt is dat longreads meer zogenaamde “pageviews” krijgen en vaker worden gedeeld dan korte artikelen. Het is hierbij natuurlijk overbodig te zeggen dat een artikel dan wel van een kwalitatief hoogstaand niveau dient te zijn. Het zijn immers dit soort artikelen die de liefhebbers van longreads weten te waarderen. Het zijn met name de achtergronden bij het nieuws en de analyses die graag gelezen worden.

Twee Nederlandse kranten, het NRC en de Volkskrant, onderschrijven de uitkomsten van deze onderzoeken. Beide houden zij zich aan een aantal belangrijke richtlijnen, te weten:

Eenvoud: Onthoudt dat het artikel het uitgangspunt is. Hier draait het om en wees daarom ingetogen met de eerder genoemde digitale omlijsting van het geheel. Te veel van het goede leidt af van waar het in eerste instantie allemaal om te doen is……het artikel.

Maak gebruik van de mogelijkheden: Een punt wat nauw aansluit bij het bovenstaande. Dit keer gaat het dan niet zozeer om de digitale aankleding, maar juist om de digitale aanvulling van een longread. Foto’s en/of video’s kunnen helpen om het verhaal over te brengen op de digitale lezer. Let op, ook hier geldt dat deze middelen dienen ter ondersteuning van de longread.

Laten zien: Een interessante longread verdient aandacht van de lezer. Het is dan ook de kunst om dit bij de lezer op de juiste manier onder de aandacht te brengen. Het inzetten van sociale media als Twitter, Facebook en dergelijke draagt hier zeker aan bij. Laat hierbij wel altijd direct zien waar het artikel over gaat en waarom dit interessant is voor iemand om te lezen.

De kracht van herhaling: Soms wordt een prachtig geschreven longread naar de achtergrond gedrongen door ander nieuws. Hetzelfde artikel op een ander moment nog eens brengen is een goed werkende tactiek. Hierdoor krijgt het alsnog de aandacht die het verdient. Wel moet er dan goed gekeken worden of de betreffende longread een kleine update nodig heeft.

 

 

Longreads hebben wel degelijk toekomst
Beoordeling