Het is een cliché als je beweert dat kwaliteit altijd wint. Dit lijkt ook op te gaan in de krantensector. Het blijkt namelijk dat de kwaliteitskranten Trouw en de Volkskrant als enige twee kranten een toename van de oplage wisten te noteren in het eerste kwartaal van 2015. Een opvallend iets als je je realiseert dat de fysieke oplage van kranten zwaar onder druk staat en al jaren dalende is.
De stijging voor deze twee kranten ligt rond de 4,5%, zo blijkt uit cijfers die gepubliceerd zijn door de Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia.

Wanneer je kijkt naar de gehele dagbladsector, dan wordt erg duidelijk hoe de vlag er met betrekking tot de oplage van kranten voor staat. Regionale kranten zien de oplage dalen met 6%. De daling bij de landelijke kranten ligt rond de 3%. De kranten die voorop lopen in de malaise zijn de NRC Next en het NRC Handelsblad. Deze kranten mogen zich met recht zorgen maken over de toekomst. De oplage van NRC Next daalde met maar liefst dertig procent en die van het NRC Handelsblad met bijna elf procent. Ondanks een daling in de oplage van een goede drie procent blijft de Telegraaf nog steeds de grootste krant van ons land. De “krant van wakker Nederland” weet nog steeds zo’n 1,5 miljoen mensen te bereiken en doet dit in een oplage van ruim 500.000 exemplaren.

De verwachting is, hoe kan het ook anders, dat de daling in oplage nog veel even aan zal houden. Het zal lastig worden om dit tij te keren en kranten, uitgevers en redacteuren zullen moeilijke keuzes moeten maken. Feit is dat het wel mogelijk is om in een dalende markt goed te presteren. Dit wordt immers bewezen door de Volkskrant en door Trouw. Zij staan sinds jaar en dag te boek als de kwaliteitskranten en daarmee zijn we weer terug bij de titel van dit artikel.

Kwaliteit wint altijd, kwaliteitskranten noteren stijging van verkopen
Beoordeling