Ons land heeft altijd een groot aanbod gehad van verschillende kranten. Nederland kende derhalve ook relatief veel uitgeverijen, de één uiteraard groter dan de ander. Hier lijkt echter niets meer van over, want de hedendaagse dagbladmarkt is eigenlijk in handen van slechts drie grote spelers. Deze drie uitgeverijen zijn:
- De Persgroep
- Telegraaf Media Group (TMG)
- Mediahuis/Concentra
Met z’n drieën hebben ze maar liefst een marktaandeel van 90% als het gaat om de Nederlandse dagblad markt. Dit is voor Nederlandse begrippen ongekend hoog en zo hoog is dit percentage dan ook nog nooit geweest.
Een jaar geleden waren er acht uitgevers actief op de Nederlandse markt. Voor de beeldvorming is het goed om te realiseren dat dit aantal in 1980 nog 25 bedroeg. Van de acht huidige actieve spelers zijn er twee in Belgische handen.
De Persgroep is één van de uitgeverijen die in Belgische handen is. Zij zijn verreweg de grootste in ons land met een marktaandeel van 50% als we het hebben over de betaalde dagbladenmarkt. Ook als je naar de regionale dagbladmarkt kijkt is De Persgroep verreweg de grootste uitgever. TMG komt ook hier op de tweede plaats, zodat het regionale beeld nauwelijks afwijkt van de landelijke tendens.
Je kunt je afvragen of deze concentratie, want zo mogen we dit wel noemen, ook invloed heeft op het nieuws zoals dat door de verschillende kranten gebracht wordt. Zowel De Persgroep als TMG hebben verschillende regionale en landelijke dagbladen in hun assortiment. Het komt dagelijks voor dat het nieuws vanuit één centraal punt verdeeld wordt over verschillende kranten. Met andere woorden, er wordt onderling kopij gedeeld. Op zich hoeft dit niet erg te zijn, maar de vraag rijst wel in hoeverre kranten hun eigen gezicht weten te behouden en geen eenheidsworst gaan worden. Tot op heden maken de commentaren op en achtergrondverhalen bij het nieuws nog het verschil, evenals de verschillende (weekend)bijlagen die elke krant voert.
Leave A Comment