kranten

/kranten

Groei verkoop digitale dagbladen blijft gestaag toenemen

Door | 16 juni 2017|Categorie: kranten|

Dat kranten steeds meer in digitale vorm worden gelezen is natuurlijk niets nieuws. Deze trend is jaren geleden ingezet en een dalende lijn is hierin nog niet te ontdekken. Sterker nog, tussen 2015 en 2016 is krantenoplage in digitale vorm met meer dan 25% toegenomen. Koplopers in deze zijn de NRC en de digitale Volkskrant. De [...]

Ondanks dalende inkomsten uitstekende resultaten dagbladuitgevers

Door | 9 juni 2017|Categorie: kranten|

Advertenties binnen dagbladen Decennia lang zijn advertentie-inkomsten de belangrijkste bron van inkomsten geweest voor uitgevers van kranten en dagbladen. Zo’n 15 jaar geleden zag je hier langzaam maar zeker een kentering in komen. Het aandeel van deze advertentie-inkomsten zakte toen onder de 50%. Dit was de eerste keer dat dit gebeurde. Kijken we naar het jaar [...]

De digitale krant

Door | 21 maart 2017|Categorie: kranten|

Altijd en overal op de hoogte met de digitale krant. Tegenwoordig regel je alles digitaal. Je shopt online, regelt jouw financiële zaken online en haast vanzelfsprekend ben je actief op social media. Ook voor het op de hoogte blijven van wat er zich in de wereld afspeelt maak je voornamelijk gebruik van internet. Nieuwsalerts zijn dan [...]

Verschillende soorten kranten

Door | 10 februari 2017|Categorie: kranten|

Ons land kent een grote diversiteit aan kranten. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen lokale  en regionale kranten. Daarnaast wordt er ook onderscheid gemaakt op basis van de inhoud van de verschillende kranten. Veel gehoorde termen zijn in dit geval “populaire kranten” en “kwaliteitskranten”. De term populaire kranten is snel verklaard. De kranten die onder deze [...]

De voordelen van kranten lezen

Door | 29 januari 2017|Categorie: kranten|

In een tijd waarin het nieuws via social media en apps tot ons komt rijst de vraag of kranten nog wel enig bestaansrecht hebben. Het lezen van grote lappen tekst is minder populair en steeds vaker nemen we genoegen met foto’s en video’s als nieuwsvoorziening. In hoeverre je dan echt op de hoogte bent van wat [...]

Ontdek BN de Stem, de Stentor, Eindhovens Dagblad (ED), Tubantia, Brabants Dagblad (BD), De Gelderlander

Door | 22 januari 2017|Categorie: kranten|

Probeer een krant en ontdek uw regionale dagblad De persgroep heeft een nieuwe campage gestart. De campagne heeft 'ontdek' en hiermee wordt uw regio bedoeld. Veel plaatsen of regio's hebben een eigen krant. Er is nu een speciale aanbieding waarin u uw favoriete dagblad kunt leren kennen! U ontvangt namelijk 4 weken de krant op de [...]

Weekend krant abonnement op het AD, Telegraaf, Volkskrant, het Parool, Trouw of NRC proberen?

Door | 17 januari 2017|Categorie: kranten|

Start het weekend met jouw weekendabonnement op je favoriete krant Het weekend is nog steeds voor veel mensen het ultieme moment om even bij te komen. Bij te komen van alles wat zich in de week voor het weekend heeft afgespeeld. Bijvoorbeeld op het gebied van werk. Zaterdag en zondag zijn dan ook bij uitstek de [...]

Wordt NRC de concurrent van de Volkskrant?

Door | 22 december 2016|Categorie: kranten|

Het NRC Handelsblad wordt gezien als een directe concurrent van de Volkskrant. Toch is deze onderlinge strijd nooit echt goed losgebarsten. Dit heeft voornamelijk te maken met het tijdstip van bezorging. Het NRC Handelsblad is een typische middagkrant en de Volkskrant nu juist een ochtendkrant en daarmee hebben beide kwaliteitskranten een verschillende doelgroep. Het NRC Handelsblad [...]

Kranten bieden houvast in woelige tijden

Door | 9 december 2016|Categorie: kranten|

Journalist Klaas Salverda heeft iets met kranten. Zoveel zelfs dat hij een boek heeft gewijd aan het fenomeen krant. De titel van het boek is “Testament van de Pers”. Het boek is een collage van krantenartikelen geworden en geeft een overzicht over wat er zich de afgelopen veertig jaar in zowel binnenland als buitenland heeft afgespeeld. [...]

Telegraaf lanceert nieuwe campagne

Door | 28 november 2016|Categorie: kranten, telegraaf|

De krant van wakker Nederland, ofwel de Telegraaf, gooit het over een iets andere boeg. Niet zozeer qua vormgeving en inhoud van de fysieke en online editie van de krant, maar qua campagne. Onder het motto “Altijd vanuit het hart” wil de Telegraaf laten zien dat zij meer zijn dan enkel en alleen een krant die [...]

Zijn Google en Facebook nog te verslaan?

Door | 17 november 2016|Categorie: kranten|

Kranten, zo weten we allemaal, bestaan dankzij de inkomsten die zij genereren uit abonnementsgelden, losse verkopen en natuurlijk advertentie-inkomsten. De inkomsten uit losse verkopen laten we verder buiten beschouwing, want deze zijn verwaarloosbaar. Kijken we echter naar de andere twee, dan zijn hierin wel een aantal ontwikkelingen in te bespeuren. Laten we beginnen met de inkomsten [...]

De week van de krant

Door | 12 november 2016|Categorie: kranten|

De Week van de Krant is een unieke campagne met als initiatiefnemer De Persgroep, uitgever van onder andere het Algemeen Dagblad en van de Volkskrant. Doel van De Persgroep is om het fenomeen krant extra aandacht te geven. Het mag dan een gegeven zijn dat minder mensen de krant lezen, het is net zo’n gegeven dat [...]

Longreads hebben wel degelijk toekomst

Door | 4 oktober 2016|Categorie: kranten|

Het is inmiddels een gegeven dat kranten voor het grootste deel digitaal gelezen worden. Lang werd gedacht dat mensen bij het online lezen van de krant afhaken bij de langere artikelen. Deze langere artikelen, ook wel longreads genoemd, zouden namelijk snel de interesse bij de lezer doen verliezen, enkel en alleen vanwege de lengte. Recent onderzoek [...]

Digitaal lezen op tablet en mobiel neemt toe

Door | 5 september 2016|Categorie: kranten|

Dat de digitalisering een feit is, dat moge duidelijk zijn. En dat dit voor de krantenwereld geldt, dat is natuurlijk een understatement. De grootste verliezers hiervan zijn de kranten die in fysieke vorm uitgebracht worden. De oplage van deze kranten is de afgelopen jaren drastisch teruggelopen en aan deze daling lijkt vooralsnog geen einde te komen. [...]

Personaliseer het nieuws voor meer betrokkenheid

Door | 16 augustus 2016|Categorie: kranten|

Het lijkt er soms wel eens op dat we een beetje immuun lijken te worden voor de dagelijkse nieuwsberichten. Misschien is dit wel één van de redenen waarom kranten minder gelezen worden. YipiY is een bedrijf dat van mening is dat je het nieuws op een andere manier moet brengen. Kranten hebben volgens dit vrij recent [...]

Krantenoplage daalt ook in Amerika

Door | 5 augustus 2016|Categorie: kranten|

Niet alleen hebben uitgevers in Nederland te kampen met een terugloop van de oplage van kranten. Ook in de Verenigde Staten is dit een bekend fenomeen. Uiteraard is dit niet geheel verrassend, maar feit is wel dat Amerika meer “nieuwsgek” is dan wij Nederlanders. Mag je dan verwachten dat de daling in oplage in Amerika minder [...]

Wie leest nu eigenlijk de krant?

Door | 26 juli 2016|Categorie: kranten|

Dat de oplage van kranten dalende is mag als een bekend gegeven worden verondersteld. Vanzelfsprekend wordt deze daling voor een groot deel toegeschreven aan de digitalisering die ook in de nieuwsvoorziening zijn intrede heeft gedaan. Toch zijn er meer factoren verantwoordelijk voor deze terugloop. Demografische factoren spelen in dit proces ook wel degelijk een rol. Daarom [...]

En dan is daar Dag6

Door | 18 juli 2016|Categorie: kranten|

Het Nederland Dagblad en de EO (Evangelische Omroep) slaan de handen ineen. Op deze manier hopen zij meer gelovige jongeren te bereiken met nieuws en achtergronden bij het nieuws. Hiertoe lanceren zij een nieuw magazine, genaamd Dag6. Uiteraard ontbreekt een app ook niet, want Het Nederlands Dagblad en de EO hebben zeker geluisterd naar hun achterban. [...]

Kwaliteit wint altijd, kwaliteitskranten noteren stijging van verkopen

Door | 15 juli 2016|Categorie: kranten|

Het is een cliché als je beweert dat kwaliteit altijd wint. Dit lijkt ook op te gaan in de krantensector. Het blijkt namelijk dat de kwaliteitskranten Trouw en de Volkskrant als enige twee kranten een toename van de oplage wisten te noteren in het eerste kwartaal van 2015. Een opvallend iets als je je realiseert dat [...]

De Persgroep wint, de Telegraaf verliest

Door | 4 juli 2016|Categorie: kranten|

Als we enkel en alleen kijken naar de oplages van de grote landelijke dagbladen, dan kunnen we op basis hiervan al snel een conclusie trekken. Deze conclusie is dat de kranten die vallen onder De Persgroep het goed doen en als één van de grootste verliezers kunnen we De Telegraaf aanwijzen. De krant van wakker Nederland [...]

Daling oplage regionale kranten

Door | 13 juni 2016|Categorie: kranten|

Het is geen groot nieuws dat de oplage van kranten een daling laten zien. We hebben het over de zogenaamde “betaalde kranten”. Niet alleen is deze dalende tendens zichtbaar bij de grote landelijke kranten, maar ook bij de regionale kranten. De oplage van regionale kranten is in ongeveer 15 jaar tijd met meer dan 750.000 exemplaren [...]

Drie uitgevers beheersen Nederlandse dagbladmarkt

Door | 5 juni 2016|Categorie: kranten|

Ons land heeft altijd een groot aanbod gehad van verschillende kranten. Nederland kende derhalve ook relatief veel uitgeverijen, de één uiteraard groter dan de ander. Hier lijkt echter niets meer van over, want de hedendaagse dagbladmarkt is eigenlijk in handen van slechts drie grote spelers. Deze drie uitgeverijen zijn: De Persgroep Telegraaf Media Group (TMG) Mediahuis/Concentra [...]

De krant op de mat of in digitaal?

Door | 23 mei 2016|Categorie: kranten|

Er is in de afgelopen jaren een hoop veranderd op het gebied van de krant lezen. Meer en meer worden kranten online gelezen en de verwachting was dat het al snel gedaan zou zijn met de papieren versie. Niets is echter minder waar en het begint er meer en meer op te lijken dat de digitale [...]